Hoe gaat het?

Posted on 11 Oct 2011

“Hoe gaat het met je onderzoek?” is de nieuwe vraag die de oude vraag “Hoe gaat het met je?” – een vraag die mij vroeger nog geregeld gesteld werd - onbewust is gaan vervangen. Ik zal dan maar even voor iedereen die dit leest uitleggen hoe het met mijn onderzoek gaat. Mijn specifieke verhaal is overigens vrij exemplarisch voor het gros van de beginnende wetenschappers.

De bedoeling van promoveren is dat je jezelf na vier jaar zelfstandig onderzoeker kunt noemen. Door middel van enige trial en een boel error zal je dan uiteindelijk de vaardigheden bezitten om effectief een onderzoek op te zetten. Daarbij ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen resultaat en krijg je de gelegenheid om je volledig op één onderwerp te storten. Afhankelijk van hoe bedreven je daar in raakt, gaat het goed met je onderzoek.

Helaas is er in de praktijk nog een aantal randvoorwaarden dat de zaak wat ingewikkelder maakt. In deze praktijk maak je namelijk een afspraak met je Duitse contacten dat zij voor een siliciumcarbide wafer zorgen, deze in stukken snijden, de substraten opsturen naar Zweden, waar vervolgens het juiste materiaal (want grafeen IS het juiste materiaal) erop wordt gegroeid, om daarna slechts drie van de tien samples daadwerkelijk te ontvangen, omdat de Zweden ze toch maar zelf zijn gaan gebruiken, en dat terwijl de samples die je wel krijgt zich plotseling totaal anders blijken te gedragen, waardoor je samen met een trouwe student het complete fabricatieproces weer opnieuw kunt uitvinden, waarbij die kostbare samples er twee keer zo hard doorheen gaan.

Verder werkt de lithografiemachine niet naar behoren, want er zit waarschijnlijk een bug in de software, en die kan misschien wel opgelost worden door een expert, maar die heeft eerst een foutrapport nodig, en als je dat dan opstuurt heeft-ie ook je procesontwerp nodig en daarna ook nog een speciale back-up van het systeem, maar het bijgeleverde back-upprogramma werkt niet en een nieuwe is te groot om op te sturen, maar je kunt het wel downloaden als je jezelf registreert op de site, wat je blijkbaar alleen in drie keer kunt doen, waarna het gedownloade programma óók niet werkt (en overigens maar enkele kilobytes groot blijkt te zijn), maar gelukkig gaat dan de lithografie-hardware ook stuk, dan komt er tenminste iemand uit Duitsland langs om het probleem op te lossen, tenminste dat denk je, echter, ze sturen een stagiaire die het eigenlijk ook allemaal niet weet, maar met wat telefoontjes kom je er wel uit en dan heeft de supportmedewerker eindelijk zijn verdoemde back-up en laat vervolgens niets meer van zich horen.

Zo dat is eruit.

Het gaat overigens goed met me.


Previous news Vakantie(s)

Written by

  • Jasper van den Berg